Hur signerar jag med BankID?
Nedan finner du manualer på hur du signerar med BankID genom att klicka på fliken för den roll du har.
Huvudsökande
När du skickar in din ansökan så dyker blanketten upp automatiskt.
- Längst ner i blanketten kan klicka på antingen "Mobilt BankID" eller "BankID".
- A) Valde du "Mobilt BankID" så kommer det upp en QR kod. B)Valde du BankID så får du möjlighet att skriva in ditt personnummer och klicka på Fortsätt.
- A) Gå till BankID-appen på din mobil om du valde "Mobilt BankID" och klicka på Skanna QR-kod och rikta mot QR-koden på skärmen. B) För BankID så startar BankID-appen på datorn.
- Signera i appen.
- Klar!
Skulle det vara så att du inte signerade direkt i samband med att ansökan skickades in så kan du:
- Logga in i Researchweb.
- På startsidan finns det en notis som säger "Signering Du har ansökningar att signera!". Klicka på den.
- Du ser nu alla ansökningar du förväntas signera för denna anslagsgivare. Du behöver klicka i rutan under välj på specifika ansökningar eller signera alla på en gång.
- Längst ner så ser du att du kan klicka på antingen "Mobilt BankID" eller "BankID".
- A) Valde du "Mobilt BankID" så kommer det upp en QR kod. B)Valde du BankID så får du möjlighet att skriva in ditt personnummer och klicka på Fortsätt.
- A) Gå till BankID-appen på din mobil om du valde "Mobilt BankID" och klicka på Skanna QR-kod och rikta mot QR-koden på skärmen. B) För BankID så startar BankID-appen på datorn.
- Signera i appen.
- Klar!
Felmeddelanden som kan uppstå:
Får du felmeddelande ”BankID fel: Call already exists” kan det bero på att du har försökt att signera men att det avbröts av någon anledning. En request som skickas till BankID för signering kan inte vara aktiv mer än 2,5 minuter. Så om du väntar i 3 minuter så kan du testa att signera igen.
Får du felmeddelande "Fel034: Åtgärden avbruten. Försök igen." så beror det på att du inte har markerat vilken ansökan som ska signeras för och BankID hittar inte vilken blankett den ska kopplas till.
Medarbetare
För dig som är medarbetare och ska signera ansökningar i Researchweb.
- Logga in i Researchweb.
- På startsidan finns det en notis som säger "Signering Du har ansökningar att signera!". Klicka på den.
- Du ser nu alla ansökningar du förväntas signera för denna anslagsgivare. Du kan klicka in på specifika ansökningar eller signera alla på en gång.
- Längst ner så ser du att du kan klicka på antingen "Mobilt BankID" eller "BankID".
- A) Valde du "Mobilt BankID" så kommer det upp en QR kod. B)Valde du BankID så får du möjlighet att skriva in ditt personnummer och klicka på Fortsätt.
- A) Gå till BankID-appen på din mobil om du valde "Mobilt BankID" och klicka på Skanna QR-kod och rikta mot QR-koden på skärmen. B) För BankID så startar BankID-appen på datorn.
- Signera i appen.
- Klar!
Felmeddelanden som kan uppstå:
Får du felmeddelande ”BankID fel: Call already exists” kan det bero på att du har försökt att signera men att det avbröts av någon anledning. En request som skickas till BankID för signering kan inte vara aktiv mer än 2,5 minuter. Så om du väntar i 3 minuter så kan du testa att signera igen.
Får du felmeddelande "Fel034: Åtgärden avbruten. Försök igen." så beror det på att du inte har markerat vilken ansökan som ska signeras för och BankID hittar inte vilken blankett den ska kopplas till.
Handledare
För dig som är handledare och ska signera ansökningar i Researchweb.
- Logga in i Researchweb.
- På startsidan finns det en notis som säger "Signering Du har ansökningar att signera!". Klicka på den.
- Du ser nu alla ansökningar du förväntas signera för denna anslagsgivare. Du kan klicka in på specifika ansökningar eller signera alla på en gång.
- Längst ner så ser du att du kan klicka på antingen "Mobilt BankID" eller "BankID".
- A) Valde du "Mobilt BankID" så kommer det upp en QR kod. B)Valde du BankID så får du möjlighet att skriva in ditt personnummer och klicka på Fortsätt.
- A) Gå till BankID-appen på din mobil om du valde "Mobilt BankID" och klicka på Skanna QR-kod och rikta mot QR-koden på skärmen. B) För BankID så startar BankID-appen på datorn.
- Signera i appen.
- Klar!
Felmeddelanden som kan uppstå:
Får du felmeddelande ”BankID fel: Call already exists” kan det bero på att du har försökt att signera men att det avbröts av någon anledning. En request som skickas till BankID för signering kan inte vara aktiv mer än 2,5 minuter. Så om du väntar i 3 minuter så kan du testa att signera igen.
Får du felmeddelande "Fel034: Åtgärden avbruten. Försök igen." så beror det på att du inte har markerat vilken ansökan som ska signeras för och BankID hittar inte vilken blankett den ska kopplas till.
Attestant
För dig som är attestant och ska signera ansökningar i Researchweb.
- Logga in i Researchweb.
- På startsidan finns det en notis som säger ""Signering Du har ansökningar att signera!". Klicka på den.
- Du ser nu alla ansökningar du förväntas signera för denna anslagsgivare. Du kan klicka in på specifika ansökningar eller signera alla på en gång.
- Längst ner så ser du att du kan klicka på antingen "Mobilt BankID" eller "BankID".
- A) Valde du "Mobilt BankID" så kommer det upp en QR kod. B)Valde du BankID så får du möjlighet att skriva in ditt personnummer och klicka på Fortsätt.
- A) Gå till BankID-appen på din mobil om du valde "Mobilt BankID" och klicka på Skanna QR-kod och rikta mot QR-koden på skärmen. B) För BankID så startar BankID-appen på datorn.
- Signera i appen.
- Klar!
Felmeddelanden som kan uppstå:
Får du felmeddelande ”BankID fel: Call already exists” kan det bero på att du har försökt att signera men att det avbröts av någon anledning. En request som skickas till BankID för signering kan inte vara aktiv mer än 2,5 minuter. Så om du väntar i 3 minuter så kan du testa att signera igen.
Får du felmeddelande "Fel034: Åtgärden avbruten. Försök igen." så beror det på att du inte har markerat vilken ansökan som ska signeras för och BankID hittar inte vilken blankett den ska kopplas till.